Alpha Protocol jest toczącym się w niedalekiej przyszłości szpiegowskim
thrillerem akcji z zaawansowanym systemem role-playing. Tytuł ten jest dziełem
firmy Obsidian Entertainment, a więc autorów tak znanych RPG-ów jak Star Wars:
Knights of the Old Republic II - The Sith Lords czy Neverwinter Nights 2.
W trakcie zabawy wcielamy się w postać tajnego agenta Michaela Thortona,
działającego pod skrzydłami tytułowej tajnej organizacji. Naszym pierwszym
zadaniem jest odnalezienie sprawców rakietowego ataku na cywilny samolot,
którego dopuszczono się na Bliskim Wschodzie. W miarę przebiegu śledztwa wpadamy
na trop spisku zagrażającego równowadze politycznej świata, a na dodatek
zmuszeni zostajemy do zerwania kontaktów z macierzystą agencją i rozpoczęcia
działań na własną rękę.
W omawianej produkcji szczególny nacisk położono na zaprezentowanie znacznie
głębszego i bardziej rozbudowanego systemu questów. Bardzo często stawiani
jesteśmy przed trudnymi wyborami, a wszystkie podejmowane decyzje mają swoje
wymierne skutki. Sama gra ma ponadto trzy różne zakończenia.
Istotny element stanowią rozmowy z postaciami niezależnymi, które możemy
prowadzić na trzy zasadnicze sposoby, obierając profesjonalny, agresywny lub
układny (oryginalnie „suave”, czyli „gładki w obyciu”) styl zachowania. Wybór
stylu ma naturalnie duży wpływ na zachowanie rozmówcy, mogąc zaowocować
zyskaniem nowych przyjaciół czy zerwaniem dalszych kontaktów z daną
organizacją.
Michael może być reprezentantem jednej z pięciu głównych klas postaci, stając
się między innymi żołnierzem czy ekspertem od nowoczesnych technologii.
Producent oddał do naszej dyspozycji dziewięć kategorii umiejętności, przy czym
każda kategoria składa się z piętnastu pozycji.
Umiejętności podzielono na pasywne i aktywne, czyli takie, które musimy
ręcznie aktywować. Dodatkowo za różnorakie osiągnięcia otrzymujemy perki
(talenty), oferujące między innymi bonusy do statystyk czy dodatkowe punkty
doświadczenia. Duże znaczenie ma również wyposażenie bohatera, na które składają
się pancerze, bronie i gadżety odnajdywane bezpośrednio w trakcie misji lub
nabywane z poziomu kryjówek.
Zmagania Michaela obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a akcja toczy się
w czasie rzeczywistym. Producent zadbał o możliwość wyboru sposobu przechodzenia
misji - możemy wdawać się w bezpośrednie walki, eliminować wrogów z ukrycia czy
też przekradać się za ich plecami dzięki rozbrajaniu lokalnych systemów
bezpieczeństwa. Zabawę urozmaicają proste mini-gry, polegające między innymi na
odnajdywaniu ściśle określonych ciągów znaków.
Na naszej drodze stają zarówno podrzędni przeciwnicy, jak i znacznie
silniejsi bossowie, których pokonanie jest zazwyczaj możliwe dopiero po
stoczeniu dłuższej potyczki.
Główny bohater w trakcie swych przygód odwiedza między innymi Moskwę, Rzym
oraz Tajpej. Na uwagę zasługuje spore zróżnicowanie dostępnych lokacji,
obejmujące między innymi wille mafiozów, slumsy, hotele, luksusowe jachty,
lotniska wojskowe czy kryjówki innych organizacji wywiadowczych. Zadania
rozgrywają się o różnych porach dnia i nocy, co może utrudnić lub ułatwić
rozgrywkę.