Dishonored to innowacyjna mieszanka typowego FPS-a i skradanki, w której
ogromną rolę odgrywają wybory graczy wpływające na przebieg rozgrywki i
otoczenie bohatera. Fikcyjny świat gry, który zwiedzimy w czasie naszych
przygód, czerpie ze steampunkowej i XIX-wiecznej estetyki.
Za produkcję gry odpowiedzialne jest francuskie studio Arkane, założone przez
Rafa Colantonio, twórcę takich tytułów jak Arx Fatalis czy Dark Messiah of Might
& Magic. Doświadczony zespół Colantonio wspiera także Harvey Smith,
współtwórca dwóch pierwszych części Deus Ex oraz Viktor Antonov, który
odpowiadał za koncepcje i projekty City 17, znanego z Half Life 2.
W Dishonored gracze wcielają się w postać Corvo, legendarnego ochroniarza
cesarzowej zamordowanej w zamachu stanu, za którym stał skorumpowany Lord
regent. Ten, aby odwrócić uwagę od przygotowanego przez siebie spisku, fałszywie
oskarża o tę zbrodnie głównego bohatera. Nie zdaje sobie jednak do końca sprawy
z tego, że Corvo jest jednym z najniebezpieczniejszych ludzi na świecie,
doświadczonym wojownikiem, który bez problemu potrafi zniknąć z oczu
nieprzyjaciół. Mistrzem walki, korzystającym z szeregu wymyślnych gadżetów
(bomby przylepne, automatyczne pułapki, strzałki usypiające itp.). W Corvo
drzemią także nadnaturalne zdolności oraz moce (np. super-prędkość,
teleportacja, podwójny skok). Niesłusznie skazany wojownik szybko ucieka więc z
więzienia i rozpoczyna metodyczną zemstę.
Kluczowym elementem rozgrywki w Dishonored jest wykonywanie starannie
zaplanowanych zabójstw. Twórcy zainspirowani serią Thief przygotowali
dopracowane elementy składankowe, postawili też na swobodę ruchu bohatera,
wykorzystanie jego nadludzkich zdolności i gadżetów, interakcję z otoczeniem
oraz sztuczną inteligencję przeciwników. Mimo tego, gra nie wymusza cichego i
dyskretnego przechodzenia kolejnych misji i nic nie stoi na przeszkodzie, by
każdemu wykonywanemu zadaniu towarzyszyła krwawa jatka. Wszystko zależy od
preferencji grającego.
Każdą z mocy bohatera można łączyć z innymi, osiągając rozmaite efekty.
Możemy na przykład zatrzymać na chwilę czas, a następnie użyć innej z mocy i
zrzucić różne rzeczy ze stołu, wywołując tym samym hałas. To zwróci uwagę
strażników, podczas gdy my przekradniemy się niezauważeni. To tylko jedna z
opcji jakimi dysponujemy - każdy napotkany problem ma wiele rozwiązań i to my
decydujemy, które nich wybrać.
Gra śledzi nasze zachowania, badając jak bardzo jesteśmy agresywni i jak
wiele zostawiamy po sobie szkód, ofiar i ogólnego zamieszania. W zależności od
wywołanego wokół nas chaosu, system ten wpływa w widoczny sposób na fabułę i
zmiany w otaczającym świecie.