Harry Potter i Insygnia Śmierci nie jest przygodową grą
akcji. W odróżnieniu od poprzedniczek będących przedstawicielami wspomnianego
gatunku, mamy tutaj do czynienia ze strzelaniną ukazaną z perspektywy trzeciej
osoby. Tytułowy bohater będzie eliminował kolejnych przeciwników (zmierzy się z
trollami i smokami) za pomocą różdżki. Oprócz stricte dynamicznych etapów gra
oferuje także elementy skradanki, w których wykorzystujemy pelerynę-niewidkę.
Produkcja pozwala na zabawę w trybie dla pojedynczego gracza oraz oferuje
kooperację, w której dostępnych jest ponad 20 misji.
Harry Potter i Insygnia Śmierci zawiera elementy
charakterystyczne dla gatunku RPG. Kierowany przez gracza czarodziej zbiera
punkty doświadczenia i awansuje na kolejne poziomy, a tym samym zwiększa siłę
swoich zaklęć (w opisywanej części pojawia się więcej zaklęć, niż we wszystkich
poprzednich razem wziętych). Ponadto z zebranych przedmiotów może przygotowywać
rozmaite eliksiry.
Warto zaznaczyć, że autorzy zdecydowali się na
zaimplementowanie systemu osłon a la Gears of War. Zmiana charakteru rozgrywki
sprawiła, że Harry Potter i Insygnia Śmierci nie jest adresowany do
młodszych fanów uniwersum, lecz graczy, którzy ukończyli szesnasty rok
życia.